
|
|
Public relations
Co to je, když se řekne public relations (PR)?
V roce 1978 byla více než 30 národními a regionálními asociacemi PR na
Světovém shromáždění přijata asociací PR "Mexická deklarace (Mexican Statement)"
v tomto znění:
* PR v praxi jsou umění a sociální věda analyzující trendy a jejich
dopady a také poradenské služby managementu firem při provádění naplánovaných
programů a aktivit, které poslouží jak zájmům organizace, tak zájmu veřejnosti.
Jiné odborné definice zahrnují:
* PR jsou funkce řízení, která identifikuje, buduje a udržuje vzájemné
výhodné vztahy mezi organizací a různými skupinami veřejnosti, na kterých
závisí její úspěch nebo neúspěch.
* PR jsou funkce řízení, která hodnotí postoje veřejnosti a sjednocuje
politiku či postupy jednotlivce nebo organizace s veřejným zájmem. Připravuje
a realizuje program činností, jež vedou k tomu, aby veřejnost tyto kroky
pochopila a přijala.
* Public relations, zkratka PR (angl. = styk s veřejností) - přeneseně
vytváření vztahu k veřejnosti, styk s veřejností. Cílevědomé a dlouhodobé
působení ne veřejnost ve smyslu ovlivňování názorů nebo veřejného mínění;
využívá poznatků sociálních věd, zejména psychologie a sociologie; snaží
se o rovnováhu mezi zájmy instituce a názory na ni, o vytváření a udržování
pozitivních vztahů s cílovou skupinou. PR jsou využívány celospolečensky,
nejen v oblasti ekonomické, ale např. i politické, jak navenek, tak v
rámci komunikace mezi podniky, institucemi (stranami) a jejich zaměstnanci,
kteří se tak stávají aktivními propagátory pozitivního obrazu své organizace.
Někteří autoři (Chmel) se podrobněji věnují také tzv. human relations
- vnitřním PR. Mezi jejich základní podmínky jsou zahrnuty např. úplné
a pravdivé informace (shora dolů i zdola nahoru), důvěra mezi zaměstnavatelem
a zaměstnanci, spravedlivé odměňování, pracovní spokojenost každého zaměstnance,
hrdost na firmu a znalost jejích perspektiv aj.
Literatura:
Chmel, Z.: Propagace, public relations, media, Ante Brno, 1997 Black,
S.: Nejúčinnější propagace, Grada Publishing Praha 1994 Foret, M.: Práce
s veřejností, 1995 Lesley, P.: Public relations, Victoria Publishing Praha
1993 Němec, P.: Public relations, 1995 Osvaldová, B., Halada, J. a kol.:
Encyklopedie praktické žurnalistiky, Libri, Praha 1999 + internetové stránky
PR agentur
|