Czech and Slovak Public Relations Information Officers
Sdružení pracovníků v oblasti public relations českých a slovenských vysokých škol

 










 

 

Public relations

Co to je, když se řekne public relations (PR)?

V roce 1978 byla více než 30 národními a regionálními asociacemi PR na Světovém shromáždění přijata asociací PR "Mexická deklarace (Mexican Statement)" v tomto znění:

* PR v praxi jsou umění a sociální věda analyzující trendy a jejich dopady a také poradenské služby managementu firem při provádění naplánovaných programů a aktivit, které poslouží jak zájmům organizace, tak zájmu veřejnosti.

Jiné odborné definice zahrnují:

* PR jsou funkce řízení, která identifikuje, buduje a udržuje vzájemné výhodné vztahy mezi organizací a různými skupinami veřejnosti, na kterých závisí její úspěch nebo neúspěch.
* PR jsou funkce řízení, která hodnotí postoje veřejnosti a sjednocuje politiku či postupy jednotlivce nebo organizace s veřejným zájmem. Připravuje a realizuje program činností, jež vedou k tomu, aby veřejnost tyto kroky pochopila a přijala.
* Public relations, zkratka PR (angl. = styk s veřejností) - přeneseně vytváření vztahu k veřejnosti, styk s veřejností. Cílevědomé a dlouhodobé působení ne veřejnost ve smyslu ovlivňování názorů nebo veřejného mínění; využívá poznatků sociálních věd, zejména psychologie a sociologie; snaží se o rovnováhu mezi zájmy instituce a názory na ni, o vytváření a udržování pozitivních vztahů s cílovou skupinou. PR jsou využívány celospolečensky, nejen v oblasti ekonomické, ale např. i politické, jak navenek, tak v rámci komunikace mezi podniky, institucemi (stranami) a jejich zaměstnanci, kteří se tak stávají aktivními propagátory pozitivního obrazu své organizace.

Někteří autoři (Chmel) se podrobněji věnují také tzv. human relations - vnitřním PR. Mezi jejich základní podmínky jsou zahrnuty např. úplné a pravdivé informace (shora dolů i zdola nahoru), důvěra mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci, spravedlivé odměňování, pracovní spokojenost každého zaměstnance, hrdost na firmu a znalost jejích perspektiv aj.

Literatura:
Chmel, Z.: Propagace, public relations, media, Ante Brno, 1997 Black, S.: Nejúčinnější propagace, Grada Publishing Praha 1994 Foret, M.: Práce s veřejností, 1995 Lesley, P.: Public relations, Victoria Publishing Praha 1993 Němec, P.: Public relations, 1995 Osvaldová, B., Halada, J. a kol.: Encyklopedie praktické žurnalistiky, Libri, Praha 1999 + internetové stránky PR agentur