
| |
Dřívější semináře Dosud se
uskutečnily tyto semináře: 20.–21. května
1999, Olomouc 23.–23. května 2002, Pardubice 27.–28.
listopadu 2003, Brno 4.–5. listopadu 2004, Praha
13.–14. října 2005, Plzeň
13.–15. září
2006, Olomouc
12.–14. září 2007, Praha
18.–19. září 2008, Hradec Králové
CASPRIO 1999 Web Ostravské
univerzity Jednali pracovníci public relations českých vysokých škol Dr.
Tomáš Hrbek, kancléř Univerzity Palackého, a Mgr. Šárka Ševčíková, bývalá vedoucí
oddělení vztahů s veřejností Ostravské univerzity, přišli na nápad zorganizovat
seminář, na kterém by se mohli vzájemně poznat a o své práci si pohovořit tiskoví
mluvčí a pracovníci oddělení public relations (PR) českých vysokých škol.
Ve dnech 20.-21. 5. 1999 se tedy konalo na Univerzitě Palackého v Olomouci dvoudenní
pracovní setkání konané pod záštitou rektorů UP Olomouc a Ostravské univerzity.
Jednání zahájil a pozdravil rektor UP Olomouc, z Ostravské univerzity se
rektor pro zaneprázdnění omluvil. Zvláštním, čestným hostem byla na semináři Marja
Sadeniemi z Univerzity Helsinky. Tato členka úzkého výkonného výboru EUPRIO (Euroepan
Universities Public Relations and Information Officers) se zabývá rozvojem PR
na vysokých školách střední a východní Evropy. Do Olomouce přijely také pracovnice
PR ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě. Více než 30 účastníků
konference vyslechlo zajímavé referáty zaměřené ke dvěma hlavním tématům rokování:
Vnitřní informační toky a jejich organizace na vysokých školách a Vnější prezentace
vysokých škol. K užitečné výměně zkušeností sloužily jednak bohaté diskuse, které
po referátech (Ing. M. Dočkal - ČVUT Praha, Ing. S. Dohnalová - JAMU Brno, Mgr.
Šárka Ševčíková - Ostravská univerzita, JUDr. L. Antonů - UP Olomouc, Ing. Š.
Vilamová - VŠB-TU Ostrava, Ing. V. Wágnerová - Univerzita Pardubice, PhDr. V.
Mazochová - UP Olomouc, Ing. P. Pyš - VŠCHT Praha) následovaly, jednak se k neformálním
diskusím notně využívaly také přestávky či společná večeře po ukončení prvního
dne jednání. Naši univerzitu prezentovala přednáška Uvádění jednotného informačního
systému na Ostravské univerzitě. S podtitulem Vliv nových technologií na komunikaci
aneb Budoucnost je v elektronice. Marja Sadeniemi ve svých otevřených vystoupeních
účastníky semináře mimo jiné ujistila, že ani v zemích, kde se nyní PR těší uznání
a tvoří nedílnou a prestižní součást vysokých škol, nebyl vznik takovýchto oddělení
snadnou záležitostí. Informovala také o činnosti nadnárodní sekce PR mezi Finskem
a Švédskem, jakož i o možnostech celoevropské profesní organizace EUPRIO, působící
v západní Evropě od roku 1986 pod záštitou Evropské unie. Účastníci setkání
se na konci svého dvoudenního jednání rozhodli zřídit jakousi českou a slovenskou
větev EUPRIO. Nese název CASPRIO a bude pro první období spojovat pracovníky této
profese v konferenci na společné e-mailové adrese, technicky řízené z UP Olomouc.
Na tomto komunikativním spoji může kdokoliv z účastníků požádat o radu či se naopak
podělit o dobrou zkušenost a informace dojde všem. Vzhledem k časové náročnosti
se budou členové CASPRIO setkávat na podobných pracovních jednáních zhruba jednou
-dvakrát ročně. Mezitím mohou využívat otevřených WWW stránek a čerpat informace
jak o českých vysokých školách, tak také přímo o profesní organizaci EUPRIO.
Zdá se, že toto pracovní setkání bylo ku prospěchu všech zúčastněných a naplnilo
očekávání organizátorů, kteří zúročili nejen své zkušenosti z práce PR, ale i
z mezinárodních konferencí ve Francii a Německu hrazených z velké části stipendijním
fondem EUPRIO. CASPRIO
2002 Žurnál Univerzity Palackého č. 31, roč. 11, 14. června 2002 Setkání
pracovníků public relations v PardubicíchPo úspěšné olomoucké premiéře
před třemi lety se letos uskutečnilo druhé setkání pracovníků vysokých škol v
oblasti public relations. Tentokrát převzala danhostitelskou roli Univerzita Pardubice,
v jejímž rektorském kongresovém sále ve dnech 23.–24. 5. diskutovali zástupci
19 českých vysokých škol, mezinimi i kancléř UP PhDr. T. Hrbek, redaktor webových
stránek UP Mgr. D. Agnew a redaktorky Žurnálu UP PhDr. V. Mazochová a Mgr. A.
Novobilská. Program jednání byl rozdělen do několika bloků, v jejichž rámci účastníci
informovali o postavení pracovníků PR v organizační struktuře jednotlivých VŠ
(vztah vedení VŠ a PR, pracovní náplň PR na VŠ aj.) a prezentovali své aktivity
(univerzitní časopisy, časopisy on-line, webové stránky VŠ, propagační materiály
aj.); součástí diskuse byla i problematika spolupráce s absolventy a studenty.
V průběhu jednání zazněly také informace o založení, náplni a smyslu sdružení
EUPRIO (sdružení pracovníků PR na evropských vysokých školách) a CASPRIO (volné
sdružení pracovníků PR na českých vysokých školách). V závěru setkání se jeho
účastníci shodli na přínosu obdobných diskusí a výměny zkušeností a informací
a předběžně dohodli další schůzku, která by se měla uskutečnit v příštím roce
na Masarykově univerzitě v Brně. -mav-
CASPRIO 2003Pražská technika, č 1, 2004 Casprio
2003Ve dnech 27. a 28. listopadu 2003 se na půdě Masarykovy univerzity
v Brně konal seminář pracovníků public relations. Pracovníci PR se sešli, aby
si na semináři vyměnili informace a zkušenosti ze svých vysokých škol a zároveň
se dozvěděli něco nového. V letošním roce se jej zúčastnili zástupci dvanácti
vysokých škol České republiky. Nechybělo ani ČVUT v Praze, které zastupovali prof.
Ing. Oldřich Starý, CSc., Mgr. Petra Halířová (Fakulta elektrotechnická, katedra
ekonomiky, manažerství a humanitních věd), Ing. Ida Skopalová (Vydavatelství ČVUT)
a Mgr. Andrea Vondráková (Rektorát – odbor vnějších vztahů). Seminář zahájil
v dopoledních hodinách kvestor Masarykovy univerzity Ing. Ladislav Janíček, Ph.D.,
MBA, a kancléřka Masarykovy univerzity Mgr. Iva Hollanová. Následovalo několik
tematických bloků, do nichž byl dvoudenní seminář rozdělen. První den vystoupil
v dopoledním a odpoledním bloku Radek Vítek, ředitel PR agentury GCI Praha a člen
výkonné rady APRA, a s příspěvkem „Jak vytvořit efektivní PR strategii?“. Teoretické
poznatky živě doplnil o své vlastní zkušenosti z praxe a zároveň všem účastníkům
tuto problematiku přiblížil na praktických cvičeních. Téma „Organizování akcí,
sponzoring a problematika absolventských spolků“ prezentoval Ing. Petr Šindler,
Ph.D., z PR agentury GCI Praha. I po jeho vystoupení následovala diskuse mezi
vysokoškolskými pracovníky. Během semináře byly k dispozici k prohlédnutí propagační
materiály, předměty a univerzitní časopisy zúčastněných vysokých škol.
Závěrem lze říci, že na semináři zaznělo mnoho zajímavých informací, myšlenek,
podnětů a názorů. Pracovníci PR vysokých škol se shodli na tom, že problémy,
se kterými se nasvých pracovištích setkávají, jsou velmi podobné. ČVUT
jako organizátor bude moci přivítat účastníky semináře Caspria právě v letošním
roce. Mgr. Andrea Vondráková odbor vnějších vztahů
CASPRIO 2004 web Českého Vysokého učení technického
Seminář Casprio 2004Ve dnech 4. a 5. listopadu 2004 se na
půdě Českého vysokého učení technického v Praze konal seminář pracovníků Public
Relations našich veřejných i soukromých vysokých škol Casprio (Czech and Slovak
PR International Organization). Pracovníci PR se sešli, aby během dvou dnů vyslechli
odborné přednášky specialistů na témata, která je nejvíce zajímala, a vyměnili
si informace a zkušenosti ze svých vysokých škol. Letošního ročníku Caspria
se zúčastnili zástupci čtrnácti vysokých škol České republiky. ČVUT bylo zastoupeno
nejen pracovníky odboru vnějších vztahů Rektorátu, ale i Fakulty stavební (Ing.
Magda Lambojová), Fakulty strojní (Terézie Němcová), Fakulty elektrotechnické
(prof. Ing. Oldřich Starý, CSc., Otakar Vlček), Masarykova ústavu vyšších studií
(Mgr. Petr Durdík, Ing. Jan Krčál), Vydavatelství a Ústavu biomedicínského inženýrství
(Ing. Ida Skopalová) a Správy účelových zařízení (Ing. Jitka Vaculíková).
Seminář zahájil v dopoledních hodinách prorektor pro vnější vztahy prof. Ing.
František Vejražka, CSc. Následovalo několik tématických bloků, do nichž byl
seminář rozdělen. Přednášející byli vybráni po konzultacích s Asociací PR agentur
(APRA). První den vystoupil v dopoledním bloku Radek Vítek, ředitel agentury GCI
Praha a člen výkonné rady APRA, s příspěvkem Corporate Identity. Vymezil tento
pojem a dále hovořil o Corporate Image, vnitřní, vnější a integrované komunikaci,
pověsti společnosti, e-PR ve vztahu k Corporate Identity, odborné garanci a zodpovědnosti
společnosti. Téma Možnosti spolupráce ČTK a vysokých škol prezentovala Andrea
Chloupková z České tiskové kanceláře. Po jejím vystoupení následovala v odpoledních
hodinách přednáška Petra Sedláčka, tiskového mluvčí Siemens, Role a systém fungování
interního oddělení vztahů s veřejností. Zodpověděl otázky typu proč mít oddělení
vztahů s veřejností (aktivity oddělení, pracovní náplň, spolupráce s externími
dodavateli včetně PR agentur), co je potřeba ke správnému fungování oddělení (personální
obsazení, vzdělání, technické vybavení, přístup k informacím, organizační struktura),
jak plánovat činnost oddělení a hodnotit výsledky práce. Teoretické poznatky živě
doplnil o své vlastní zkušenosti z praxe a zároveň všem účastníkům tuto problematiku
přiblížil v živé diskusi. Druhý den semináře zahájil přednáškou Sponzoring
a charita Roman Pařík z agentury GCI Praha. Vysvětlil rozdíl mezi sponzoringem
a filantropií a hodnocení efektivity sponzoringu. Na téma Corporate Identity
z předchozího dne navázala Radka Lahodná z agentury Ogilvy. Hovořila o grafických
manuálech společností a institucí a vše doplnila praktickými ukázkami. Na
závěr pohovořila na téma možnosti financování provozu a výzkumu vysokých škol
z jiných než státních zdrojů Pavlína Kalousová z Fóra dárců. Během semináře
byly k dispozici k prohlédnutí propagační materiály, předměty a univerzitní časopisy
zúčastněných vysokých škol. CASPRIO
2005UN, listopad 2005 Seminář Casprio tentokrát v PlzniVe
dnech 13. a 14. října se na Západočeské univerzitě konal odborný seminář pro pracovníky
public relations (PR) českých veřejných i soukromých vysokých škol CASPRIO 2005.
Volné profesní sdružení CASPRIO (Czech and Slovak Public Relations Information
Officers) vzniklo v roce 1999 jako jeden ze závěrů konference zástupců vysokých
škol ČR a SR (konané na Univerzitě Palackého v Olomouci) k otázkám public relations
na vysokých školách. Vzhledem k časové náročnosti se členové CASPRIA setkávají
na podobných pracovních jednáních jednou ročně, hostitelem je vždy některá z českých
univerzit. V minulých letech se seminář uskutečnil již na Univerzitě Pardubice,
Masarykově univerzitě v Brně a ČVUT v Praze. Letos seminář organizačně zajišťovalo
oddělení Vztahy k veřejnosti ZČU za přispění tajemníka rektora Ing. J. Lišky.
Zúčastnilo se 23 pracovníků ze 14 vysokých škol. Kromě odborných přednášek je
vždy kladem tohoto setkání i výměna informací a zkušeností pracovníků zabývajících
se touto problematikou. Přednášky pro odborná témata: - mediální chování
a krizová komunikace, - media relations, - prezentace organizace,
- výsledky jednání evropské organizace EUPRIO jsme zajišťovali s pomocí Asociace
PR agentur (APRA) a byli k nim přizváni vysoce kvalifikovaní odborníci: Vladimír
Bystrov, Bison & Rose Public Relations; Radek Vítek, agentura GCI Praha; Pavla
Škachová, odbor zahraniční prezentace Ministerstva zahraničních věcí ČR. Výsledky
jednání můžeme stručně shrnout do následujících bodů: Komunikační krize nelze
podceňovat – může nastat i z celkem bezvýznamné události. Nejhorší přístup je
nekomunikovat. ... Účastníci semináře se dohodli, že shromáždí informace pro katalog
rizik z VŠ, tzv. předvídatelné krize. Pro fungující media relations jsou důležité
informace z pravidelných porad – v našem případě vedení, grémií rektora, grémií
děkanů atd. Informace na týden či dva dopředu se pak kategorizují a určí se způsob
komunikace. Pro novináře jsou zajímavé exkluzivní informace, kreativní způsob
zveřejňování klasických informací, tvář společnosti – důvěryhodný partner; pro
organizaci pak centralizace informací v jedné kauze, vzbudit důvěru médií a podávání
pozitivních sdělení. Prezentace organizace je dlouhodobým úkolem. Nezbytným
předpokladem je provedení průzkumu a analýzy (vzorky dotazovaných, cílové skupiny).
Důležité je vytvoření jedné vizuální identity pro veřejnost, tzv. marketingové
značky. Tou nemusí být nutně znak univerzity (např. řada měst má jak znak, tak
marketingovou značku). Jednotný vizuální styl je dnes nezbytným předpokladem
pro úspěšné vnímání organizace veřejností a jeho zavedení by mělo být podporováno
nejen managementem, ale všemi zaměstnanci. Příští seminář CASPRIO 2006 se
bude konat na Univerzitě Palackého v Olomouci. J. Smazalová (zkráceno)
CASPRIO 2006Žurnál UP, listopad 2006 CASPRIO
2006 v Olomouci: O spolupráci s médii a vnitřních vztazích na univerzitáchV
Olomouci se zástupci českých a slovenských vysokých škol pracující v oblastech
PR setkali již podruhé. Letošní seminář byl třídenní a uskutečníl se 13. až 15.
září 2006 v Uměleckém centru Univerzity Palackého. Účastníky čekal nabitý
program rozdělený do dvou hlavních tematických oblastí: spolupráce vysokých
škol s hromadnými sdělovacími prostředky a vnitřní komunikace na vysokých školách.
Setkání mělo podobu přednášek a praktických workshopů, které vedli odborníci z
vysokých škol, soukromé firmy a médií. O tom, jak může škola spolupracovat s rozhlasem,
hovořil Pavel Hekela, ředitel Českého rozhlasu Olomouc, který mimo jiné srovnával
možnosti regionálních a celoplošných stanic a stanic soukromých. Eva Bobůrková,
laureátka ceny Česká hlava, představila možnosti popularizace vědy v českém tisku.
Tématu vnitřní komunikace se věnoval Michal Bartůněk, manažer interní komunikace
společnosti T-mobile. Účastníky ohromila propracovanost a metodika řízení vnitřních
vztahů velkých firem. Jeho prezentaci bylo zajímavé srovnat s brilantní přednáškou
sociloga Dušana Šimka o úskalích vztahů a komunikace na univerzitách. Jaroslav
Kuba a Michal Mildorf představili Studentskou unii ČVUT a vysvětlili principy
její organizace, financování a spolupráce se školou. Hana Kudrnová představila
výsledky své doktorské práce srovnávající činnosti public relations na českých
školách v podrobném rozboru. Odborný program semináře se nesl v neformální
přátelské atmosféře a byl provázen živou diskusí, která pokračovala i večer při
bohatém kulturním programu. D. Agnew
CASPRIO 2007Web VŠCHT TRENDY A HRY
12.–14. 9. 2007Organizátorem 7. setkání pracovníků PR na vysokých školách
byla Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Přednášky na téma Trendy a hry
se konaly v konferenčním centru areálu kolejí Prahy 4 - Kunraticích. S novými
komunikačními trendy při získávání potenciálních studentů seznámil účastníky Caspria
Tomáš Libert, poradce pro marketing a personalistiku. Michael Richter z Real TV
použil příklady z praxe o vhodném a účelném použití reklamy v elektronických médiích
a doc. Jiří Nekvapil, CSc. z FFUK poutavě objasnil situaci a další vývoj našeho
jazyka po přistoupení k EU. Účastníci si také zahráli na novináře a čelní představitele
vysoké školy a společně předvedli tiskovou konferenci. Jejich vynikající výkony
zhodnotili po odborné stránce žurnalista, televizní a rozhlasový moderátor Václav
Žmolík, novinář Ivan Matějka a PR specialista Daniel Sobotka. Poslední tečkou
letošního setkání byla návštěva České televize na Kavčích horách. Zájemci měli
možnost navštívit zpravodajství ČT a především se setkat a popovídat si s Vladimírem
Kořenem, analytikem pro oblast vědy a redaktorem populárně-vědeckých pořadů. Casprio
2007 sice skončilo, ale už se těšíme na Casprio 2008 organizované Univerzitou
Hradec Králové. Fotogalerii z akce najdete zde.
E. Marková
CASPRIO
2008Žurnál UP
CASPRIO 2008 aneb Public relations, lidé a
Hradec Králové (18.–19. 9. 2008)V prostorách Univerzity Hradec Králové se ve dnech 18.–19.
září uskutečnil odborný seminář CASPRIO (Czech and Slovak Public Relations Information
Officers). Jeho účastníci, pracovníci českých a slovenských vysokých škol, kteří
se zabývají vztahy s veřejností, tentokrát diskutovali především na téma argumentace,
newspeak a jazyk médií. „Před patnácti lety jsem žil ve Velké Británii a záviděl
jsem, jak tamní lidé umějí komunikovat, jak umějí „prodávat sami sebe“. Od té
doby se i u nás mnohé k dobrému změnilo. Chtěl bych však říci, že i přesto, že
dnes víme, jak správně psát tiskové zprávy, přestáváme komunikovat navzájem. Nové
technologie komunikaci ulehčují, ale i deformují. Se studenty, ale i mezi sebou
totiž přestávají komunikovat pedagogové, kteří by měli nejen učit, ale i motivovat,
umět nadchnout,“ řekl doc. J. Hynek, rektor Univerzity Hradec Králové. Ve svém
úvodním slově se zmínil také o speciálních kurzech komunikace, které Univerzita
Hradec Králové uspořádala pro své akademické pracovníky. „Myslím, že tyto kurzy,
v jejichž průběhu se účastníci snažili mj. eliminovat špatné komunikační návyky,
byly přínosné i pro některé naše profesory,“ dodal. V průběhu dvoudenního semináře,
jehož cílem je především výměna informací a zkušeností, si tiskoví mluvčí, kancléři,
zástupci oddělení public relations či zástupci redakcí vysokoškolských periodik
prohlédli Centrum experimentální archeologie Všestary či nový areál Univerzity
Hradec Králové na Soutoku. Účastníci semináře získali také informace o projektech,
jež jsou připravovány na úrovni MŠMT ČR – např. o Reformě terciálního vzdělávání
hovořil doc. F. Ježek, který v souvislosti s dokumentem Bílá kniha zmínil termín
17. 9. jako konečný v jeho připomínkovací fázi. Z jeho slov také vyplynulo, že
v létě roku 2009 bychom se již měli setkat s paragrafovaným zněním zákona o terciálním
vzdělávání. M. Hronová
|