Czech and Slovak Public Relations Information Officers
Sdružení pracovníků v oblasti public relations českých a slovenských vysokých škol

 










 

 

Dřívější semináře

Dosud se uskutečnily tyto semináře:

20.–21. května 1999, Olomouc
23.–23. května 2002, Pardubice
27.–28. listopadu 2003, Brno
4.–5. listopadu 2004, Praha
13.–14. října 2005, Plzeň
13.–15. září 2006, Olomouc
12.–14. září 2007, Praha
18.–19. září 2008, Hradec Králové

CASPRIO 1999

 Web Ostravské univerzity

Jednali pracovníci public relations českých vysokých škol

Dr. Tomáš Hrbek, kancléř Univerzity Palackého, a Mgr. Šárka Ševčíková, bývalá vedoucí oddělení vztahů s veřejností Ostravské univerzity, přišli na nápad zorganizovat seminář, na kterém by se mohli vzájemně poznat a o své práci si pohovořit tiskoví mluvčí a pracovníci oddělení public relations (PR) českých vysokých škol.
Ve dnech 20.-21. 5. 1999 se tedy konalo na Univerzitě Palackého v Olomouci dvoudenní pracovní setkání konané pod záštitou rektorů UP Olomouc a Ostravské univerzity.
Jednání zahájil a pozdravil rektor UP Olomouc, z Ostravské univerzity se rektor pro zaneprázdnění omluvil. Zvláštním, čestným hostem byla na semináři Marja Sadeniemi z Univerzity Helsinky. Tato členka úzkého výkonného výboru EUPRIO (Euroepan Universities Public Relations and Information Officers) se zabývá rozvojem PR na vysokých školách střední a východní Evropy. Do Olomouce přijely také pracovnice PR ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě.
Více než 30 účastníků konference vyslechlo zajímavé referáty zaměřené ke dvěma hlavním tématům rokování: Vnitřní informační toky a jejich organizace na vysokých školách a Vnější prezentace vysokých škol. K užitečné výměně zkušeností sloužily jednak bohaté diskuse, které po referátech (Ing. M. Dočkal - ČVUT Praha, Ing. S. Dohnalová - JAMU Brno, Mgr. Šárka Ševčíková - Ostravská univerzita, JUDr. L. Antonů - UP Olomouc, Ing. Š. Vilamová - VŠB-TU Ostrava, Ing. V. Wágnerová - Univerzita Pardubice, PhDr. V. Mazochová - UP Olomouc, Ing. P. Pyš - VŠCHT Praha) následovaly, jednak se k neformálním diskusím notně využívaly také přestávky či společná večeře po ukončení prvního dne jednání.
Naši univerzitu prezentovala přednáška Uvádění jednotného informačního systému na Ostravské univerzitě. S podtitulem Vliv nových technologií na komunikaci aneb Budoucnost je v elektronice.
Marja Sadeniemi ve svých otevřených vystoupeních účastníky semináře mimo jiné ujistila, že ani v zemích, kde se nyní PR těší uznání a tvoří nedílnou a prestižní součást vysokých škol, nebyl vznik takovýchto oddělení snadnou záležitostí. Informovala také o činnosti nadnárodní sekce PR mezi Finskem a Švédskem, jakož i o možnostech celoevropské profesní organizace EUPRIO, působící v západní Evropě od roku 1986 pod záštitou Evropské unie.
Účastníci setkání se na konci svého dvoudenního jednání rozhodli zřídit jakousi českou a slovenskou větev EUPRIO. Nese název CASPRIO a bude pro první období spojovat pracovníky této profese v konferenci na společné e-mailové adrese, technicky řízené z UP Olomouc. Na tomto komunikativním spoji může kdokoliv z účastníků požádat o radu či se naopak podělit o dobrou zkušenost a informace dojde všem.
Vzhledem k časové náročnosti se budou členové CASPRIO setkávat na podobných pracovních jednáních zhruba jednou -dvakrát ročně. Mezitím mohou využívat otevřených WWW stránek a čerpat informace jak o českých vysokých školách, tak také přímo o profesní organizaci EUPRIO.
Zdá se, že toto pracovní setkání bylo ku prospěchu všech zúčastněných a naplnilo očekávání organizátorů, kteří zúročili nejen své zkušenosti z práce PR, ale i z mezinárodních konferencí ve Francii a Německu hrazených z velké části stipendijním fondem EUPRIO.


CASPRIO 2002

Žurnál Univerzity Palackého č. 31, roč. 11, 14. června 2002

Setkání pracovníků public relations v Pardubicích

Po úspěšné olomoucké premiéře před třemi lety se letos uskutečnilo druhé setkání pracovníků vysokých škol v oblasti public relations. Tentokrát převzala danhostitelskou roli Univerzita Pardubice, v jejímž rektorském kongresovém sále ve dnech 23.–24. 5. diskutovali zástupci 19 českých vysokých škol, mezinimi i kancléř UP PhDr. T. Hrbek, redaktor webových
stránek UP Mgr. D. Agnew a redaktorky Žurnálu UP PhDr. V. Mazochová a Mgr. A. Novobilská. Program jednání byl rozdělen do několika bloků, v jejichž rámci účastníci informovali o postavení pracovníků PR v organizační struktuře jednotlivých VŠ (vztah vedení VŠ a PR, pracovní náplň PR na VŠ aj.) a prezentovali své aktivity (univerzitní časopisy, časopisy on-line, webové stránky VŠ, propagační materiály aj.); součástí diskuse byla i problematika spolupráce s absolventy a studenty. V průběhu jednání zazněly také informace o založení, náplni a smyslu sdružení EUPRIO (sdružení pracovníků PR na evropských
vysokých školách) a CASPRIO (volné sdružení pracovníků PR na českých vysokých školách).
V závěru setkání se jeho účastníci shodli na přínosu obdobných diskusí a výměny zkušeností a informací a předběžně dohodli další schůzku, která by se měla uskutečnit v příštím roce na Masarykově univerzitě v Brně.
-mav-


CASPRIO 2003

Pražská technika, č 1, 2004

Casprio 2003

Ve dnech 27. a 28. listopadu 2003 se na půdě Masarykovy univerzity v Brně konal seminář pracovníků public relations. Pracovníci PR se sešli, aby si na semináři vyměnili informace a zkušenosti ze svých vysokých škol a zároveň se dozvěděli něco nového.
V letošním roce se jej zúčastnili zástupci dvanácti vysokých škol České republiky. Nechybělo ani ČVUT v Praze, které zastupovali prof. Ing. Oldřich Starý, CSc., Mgr. Petra Halířová (Fakulta elektrotechnická, katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd), Ing. Ida Skopalová (Vydavatelství ČVUT) a Mgr. Andrea Vondráková (Rektorát – odbor vnějších
vztahů).
Seminář zahájil v dopoledních hodinách kvestor Masarykovy univerzity Ing. Ladislav Janíček, Ph.D., MBA, a kancléřka Masarykovy univerzity Mgr. Iva Hollanová.
Následovalo několik tematických bloků, do nichž byl dvoudenní seminář rozdělen. První den vystoupil v dopoledním a odpoledním bloku Radek Vítek, ředitel PR agentury GCI Praha a člen výkonné rady APRA, a s příspěvkem „Jak vytvořit efektivní PR strategii?“. Teoretické poznatky živě doplnil o své vlastní zkušenosti z praxe a zároveň všem účastníkům
tuto problematiku přiblížil na praktických cvičeních.
Téma „Organizování akcí, sponzoring a problematika absolventských spolků“ prezentoval Ing. Petr Šindler,
Ph.D., z PR agentury GCI Praha. I po jeho vystoupení následovala diskuse mezi vysokoškolskými pracovníky. Během semináře byly k dispozici k prohlédnutí propagační materiály, předměty a univerzitní časopisy zúčastněných
vysokých škol.
Závěrem lze říci, že na semináři zaznělo mnoho zajímavých informací, myšlenek, podnětů a názorů. Pracovníci
PR vysokých škol se shodli na tom, že problémy, se kterými se nasvých pracovištích setkávají, jsou velmi
podobné.
ČVUT jako organizátor bude moci přivítat účastníky semináře Caspria právě v letošním roce.
Mgr. Andrea Vondráková
odbor vnějších vztahů


CASPRIO 2004

web Českého Vysokého učení technického

Seminář Casprio 2004

Ve dnech 4. a 5. listopadu 2004 se na půdě Českého vysokého učení technického v Praze konal seminář pracovníků Public Relations našich veřejných i soukromých vysokých škol Casprio (Czech and Slovak PR International Organization). Pracovníci PR se sešli, aby během dvou dnů vyslechli odborné přednášky specialistů na témata, která je nejvíce zajímala, a vyměnili si informace a zkušenosti ze svých vysokých škol.
Letošního ročníku Caspria se zúčastnili zástupci čtrnácti vysokých škol České republiky. ČVUT bylo zastoupeno nejen pracovníky odboru vnějších vztahů Rektorátu, ale i Fakulty stavební (Ing. Magda Lambojová), Fakulty strojní (Terézie Němcová), Fakulty elektrotechnické (prof. Ing. Oldřich Starý, CSc., Otakar Vlček), Masarykova ústavu vyšších studií (Mgr. Petr Durdík, Ing. Jan Krčál), Vydavatelství a Ústavu biomedicínského inženýrství (Ing. Ida Skopalová) a Správy účelových zařízení (Ing. Jitka Vaculíková).
Seminář zahájil v dopoledních hodinách prorektor pro vnější vztahy prof. Ing. František Vejražka, CSc.
Následovalo několik tématických bloků, do nichž byl seminář rozdělen. Přednášející byli vybráni po konzultacích s Asociací PR agentur (APRA). První den vystoupil v dopoledním bloku Radek Vítek, ředitel agentury GCI Praha a člen výkonné rady APRA, s příspěvkem Corporate Identity. Vymezil tento pojem a dále hovořil o Corporate Image, vnitřní, vnější a integrované komunikaci, pověsti společnosti, e-PR ve vztahu k Corporate Identity, odborné garanci a zodpovědnosti společnosti.
Téma Možnosti spolupráce ČTK a vysokých škol prezentovala Andrea Chloupková z České tiskové kanceláře.
Po jejím vystoupení následovala v odpoledních hodinách přednáška Petra Sedláčka, tiskového mluvčí Siemens, Role a systém fungování interního oddělení vztahů s veřejností. Zodpověděl otázky typu proč mít oddělení vztahů s veřejností (aktivity oddělení, pracovní náplň, spolupráce s externími dodavateli včetně PR agentur), co je potřeba ke správnému fungování oddělení (personální obsazení, vzdělání, technické vybavení, přístup k informacím, organizační struktura), jak plánovat činnost oddělení a hodnotit výsledky práce. Teoretické poznatky živě doplnil o své vlastní zkušenosti z praxe a zároveň všem účastníkům tuto problematiku přiblížil v živé diskusi.
Druhý den semináře zahájil přednáškou Sponzoring a charita Roman Pařík z agentury GCI Praha. Vysvětlil rozdíl mezi sponzoringem a filantropií a hodnocení efektivity sponzoringu.
Na téma Corporate Identity z předchozího dne navázala Radka Lahodná z agentury Ogilvy. Hovořila o grafických manuálech společností a institucí a vše doplnila praktickými ukázkami.
Na závěr pohovořila na téma možnosti financování provozu a výzkumu vysokých škol z jiných než státních zdrojů Pavlína Kalousová z Fóra dárců.
Během semináře byly k dispozici k prohlédnutí propagační materiály, předměty a univerzitní časopisy zúčastněných vysokých škol.


CASPRIO 2005

UN, listopad 2005

Seminář Casprio tentokrát v Plzni

Ve dnech 13. a 14. října se na Západočeské univerzitě konal odborný seminář pro pracovníky public relations (PR) českých veřejných i soukromých vysokých škol CASPRIO 2005. Volné profesní sdružení CASPRIO (Czech and Slovak Public
Relations Information Officers) vzniklo v roce 1999 jako jeden ze závěrů konference zástupců vysokých škol ČR a SR (konané na Univerzitě Palackého v Olomouci) k otázkám public relations na vysokých školách.

Vzhledem k časové náročnosti se členové CASPRIA setkávají na podobných pracovních jednáních jednou ročně, hostitelem je vždy některá z českých univerzit. V minulých letech se seminář uskutečnil již na Univerzitě Pardubice, Masarykově univerzitě v Brně a ČVUT v Praze. Letos seminář organizačně zajišťovalo oddělení Vztahy k veřejnosti ZČU za přispění tajemníka rektora Ing. J. Lišky. Zúčastnilo se 23 pracovníků ze 14 vysokých škol. Kromě odborných přednášek je vždy kladem tohoto setkání i výměna informací a zkušeností pracovníků zabývajících se touto problematikou.
Přednášky pro odborná témata:
- mediální chování a krizová komunikace,
- media relations,
- prezentace organizace,
- výsledky jednání evropské organizace EUPRIO jsme zajišťovali s pomocí Asociace PR agentur (APRA) a byli k nim přizváni vysoce kvalifikovaní odborníci: Vladimír Bystrov, Bison & Rose Public Relations; Radek Vítek, agentura GCI Praha; Pavla Škachová, odbor zahraniční prezentace Ministerstva zahraničních věcí ČR.
Výsledky jednání můžeme stručně shrnout do následujících bodů:
Komunikační krize nelze podceňovat – může nastat i z celkem bezvýznamné události. Nejhorší přístup je nekomunikovat. ... Účastníci semináře se dohodli, že shromáždí informace pro katalog rizik z VŠ, tzv. předvídatelné krize.
Pro fungující media relations jsou důležité informace z pravidelných porad – v našem případě vedení, grémií rektora, grémií děkanů atd. Informace na týden či dva dopředu se pak kategorizují a určí se způsob komunikace. Pro novináře jsou zajímavé exkluzivní informace, kreativní způsob zveřejňování klasických informací, tvář společnosti – důvěryhodný partner; pro organizaci pak centralizace informací v jedné kauze, vzbudit důvěru médií a podávání pozitivních sdělení.
Prezentace organizace je dlouhodobým úkolem. Nezbytným předpokladem je provedení průzkumu a analýzy (vzorky dotazovaných, cílové skupiny). Důležité je vytvoření jedné vizuální identity pro veřejnost, tzv. marketingové značky. Tou nemusí být nutně znak univerzity (např. řada měst má jak znak, tak marketingovou značku).
Jednotný vizuální styl je dnes nezbytným předpokladem pro úspěšné vnímání organizace veřejností a jeho zavedení by mělo být podporováno nejen managementem, ale všemi zaměstnanci.
Příští seminář CASPRIO 2006 se bude konat na Univerzitě Palackého v Olomouci.
J. Smazalová (zkráceno)


CASPRIO 2006

Žurnál UP, listopad 2006

CASPRIO 2006 v Olomouci: O spolupráci s médii a vnitřních vztazích na univerzitách

V Olomouci se zástupci českých a slovenských vysokých škol pracující v oblastech PR setkali již podruhé. Letošní seminář byl třídenní a uskutečníl se 13. až 15. září 2006 v Uměleckém centru Univerzity Palackého. Účastníky čekal nabitý program rozdělený do dvou hlavních tematických oblastí: spolupráce vysokých škol s hromadnými sdělovacími prostředky a vnitřní komunikace na vysokých školách.
Setkání mělo podobu přednášek a praktických workshopů, které vedli odborníci z vysokých škol, soukromé firmy a médií. O tom, jak může škola spolupracovat s rozhlasem, hovořil Pavel Hekela, ředitel Českého rozhlasu Olomouc, který mimo jiné srovnával možnosti regionálních a celoplošných stanic a stanic soukromých. Eva Bobůrková, laureátka ceny Česká hlava, představila možnosti popularizace vědy v českém tisku.
Tématu vnitřní komunikace se věnoval Michal Bartůněk, manažer interní komunikace společnosti T-mobile. Účastníky ohromila propracovanost a metodika řízení vnitřních vztahů velkých firem. Jeho prezentaci bylo zajímavé srovnat s brilantní přednáškou sociloga Dušana Šimka o úskalích vztahů a komunikace na univerzitách.
Jaroslav Kuba a Michal Mildorf představili Studentskou unii ČVUT a vysvětlili principy její organizace, financování a spolupráce se školou.
Hana Kudrnová představila výsledky své doktorské práce srovnávající činnosti public relations na českých školách v podrobném rozboru.
Odborný program semináře se nesl v neformální přátelské atmosféře a byl provázen živou diskusí, která pokračovala i večer při bohatém kulturním programu.
D. Agnew


CASPRIO 2007

Web VŠCHT

TRENDY A HRY 12.–14. 9. 2007

Organizátorem 7. setkání pracovníků PR na vysokých školách byla Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Přednášky na téma Trendy a hry se konaly v konferenčním centru areálu kolejí Prahy 4 - Kunraticích. S novými komunikačními trendy při získávání potenciálních studentů seznámil účastníky Caspria Tomáš Libert, poradce pro marketing a personalistiku. Michael Richter z Real TV použil příklady z praxe o vhodném a účelném použití reklamy v elektronických médiích a doc. Jiří Nekvapil, CSc. z FFUK poutavě objasnil situaci a další vývoj našeho jazyka po přistoupení k EU. Účastníci si také zahráli na novináře a čelní představitele vysoké školy a společně předvedli tiskovou konferenci. Jejich vynikající výkony zhodnotili po odborné stránce žurnalista, televizní a rozhlasový moderátor Václav Žmolík, novinář Ivan Matějka a PR specialista Daniel Sobotka. Poslední tečkou letošního setkání byla návštěva České televize na Kavčích horách. Zájemci měli možnost navštívit zpravodajství ČT a především se setkat a popovídat si s Vladimírem Kořenem, analytikem pro oblast vědy a redaktorem populárně-vědeckých pořadů. Casprio 2007 sice skončilo, ale už se těšíme na Casprio 2008 organizované Univerzitou Hradec Králové.
Fotogalerii z akce najdete zde.
E. Marková


CASPRIO 2008

Žurnál UP

CASPRIO 2008 aneb Public relations, lidé a Hradec Králové (18.–19. 9. 2008)

V prostorách Univerzity Hradec Králové se ve dnech 18.–19. září uskutečnil odborný seminář CASPRIO (Czech and Slovak Public Relations Information Officers). Jeho účastníci, pracovníci českých a slovenských vysokých škol, kteří se zabývají vztahy s veřejností, tentokrát diskutovali především na téma argumentace, newspeak a jazyk médií. „Před patnácti lety jsem žil ve Velké Británii a záviděl jsem, jak tamní lidé umějí komunikovat, jak umějí „prodávat sami sebe“. Od té doby se i u nás mnohé k dobrému změnilo. Chtěl bych však říci, že i přesto, že dnes víme, jak správně psát tiskové zprávy, přestáváme komunikovat navzájem. Nové technologie komunikaci ulehčují, ale i deformují. Se studenty, ale i mezi sebou totiž přestávají komunikovat pedagogové, kteří by měli nejen učit, ale i motivovat, umět nadchnout,“ řekl doc. J. Hynek, rektor Univerzity Hradec Králové. Ve svém úvodním slově se zmínil také o speciálních kurzech komunikace, které Univerzita Hradec Králové uspořádala pro své akademické pracovníky.
„Myslím, že tyto kurzy, v jejichž průběhu se účastníci snažili mj. eliminovat špatné komunikační návyky, byly přínosné i pro některé naše profesory,“ dodal. V průběhu dvoudenního semináře, jehož cílem je především výměna informací a zkušeností, si tiskoví mluvčí, kancléři, zástupci oddělení public relations či zástupci redakcí vysokoškolských periodik prohlédli Centrum experimentální archeologie Všestary či nový areál Univerzity Hradec Králové na Soutoku. Účastníci semináře získali také informace o projektech, jež jsou připravovány na úrovni MŠMT ČR – např. o Reformě terciálního vzdělávání hovořil doc. F. Ježek, který v souvislosti s dokumentem Bílá kniha zmínil termín 17. 9. jako konečný v jeho připomínkovací fázi. Z jeho slov také vyplynulo, že v létě roku 2009 bychom se již měli setkat s paragrafovaným zněním zákona o terciálním vzdělávání.
M. Hronová